”Det är bra för rutinerna”, säger Joel Edin, som är verksamhetsedare för läxhjälpen i Trollhättan. ”Fotboll är det sista de här barnen vill sluta med och med läxhjälpen som en del av träningen har de lättare att ta sig dit. Lite som en morot kan man väl säga.”
I höstas testade Ungdomsförbundet något nytt. Vi startade upp en läxhjälpsgrupp tillsammans med en fotbollsklubb, IFK Trollhättan. Det skulle bli en möjlighet för barnen att varva ner efter skolan och göra sina läxor tillsammans med lagkompisarna, innan det blev dags att träna fotboll.
En tuff start
Men läxhjälpsgruppen fick en tuff start. I oktober förra året blev barn och skolpersonal på Kronan i Trollhättan attackerade av en maskerad man. Efter attentatet var det många barn som helt enkelt inte vågade gå ut för att komma till läxhjälpen. Vi hade en extra utbildning för alla frivilliga för att prata om det som hänt och förbereda oss för hur vi skulle möta barnen i det svåra som de varit med om. Läxhjälparna kämpade på, och fanns närvarande för de barn som behövde det i en svår tid. Och till slut kom fler och fler barn tillbaka till läxhjälpen och verksamheten kom igång igen.
Fler frivilliga behövs
”Nu är det nästan för många barn som kommer”, säger Joel, och sätter därmed fingret på gruppens största problem. ”Jag ser ett stort intresse hos barnen och förhoppningen är att kunna växa till ytterligare grupper framöver, men just nu har vi precis så många volontärer att vi kan träffas en gång i veckan. Ska vi växa behöver vi fler som ger sin tid åt verksamheten.”
Många hade aldrig pluggat inför prov tidigare
Vad tycker barnen själva då? De ser det som ett extra tillfälle att plugga. Sen gruppen startade har många också börjat läsa läxor hemma på de dagar så gruppen inte ses. Innan läste de inte alls inför prov eller läxor. ”Så det är ju helt fantastiskt om det är så att de börjat läsa överhuvudtaget sen vi startade”, säger Joel. Att det är i samband med träningen är bra också eftersom de går tillsammans. Gemenskapen är viktig för dem.
En viktig vuxen
I Läxhjälpen är det inte störst fokus just på läxor utan på att få barnen att känna sig sedda och uppmärksammade. Att vara en viktig vuxen helt enkelt. Vi frågade Joel, vad tycker du är en viktig vuxen? ”En som ställer upp, tycker jag. Det går förstås att göra på olika sätt, men det räcker att kunna peka på läxan och säga ’bra jobbat’ när den är klar. Inte alla barn har den lyxen.”